Sunday, January 25, 2009

Φωνές βοώντων εν τη ερήμω

http://alexsoutsos.blogspot.com/2009/01/blog-post.html
http://elfintoreality.wordpress.com/2008/12/11/η-παλια-πολη-και-οι-κάτοικοί-της/
http://erykini.blogspot.com/2009/01/blog-post.html

όσοι θέλουν δεν τα πιστεύουν....Είναι όμως η πραγματικότητα της Κήπρου, όπως την έζησα εγώ και οι φίλοι μου

5 comments:

Anef_Oriwn said...

Zappa,
Σε χαιρετώ!

Έχω βρει κι έχω διαβάσει (μόλις σήμερα έτυχε να πέσω πάνω στο blog σου) τα κείμενα στα οποία μας παραπέμπεις (με τα σχετικά links που παραθέτεις στην ανάρτηση σου) και τα οποία (κείμενα) αναφέρονται στην “… πραγματικότητα της Κήπρου, όπως την έζησα [έζησες] εγώ [εσύ] και οι φίλοι μου [σου] ...”.

Κάποιες σκέψεις και σχόλια μου θα τα καταθέσω εδώ αφού είναι και πιο φρέσκο το post αυτό.

Κατ’ αρχάς να πω ότι τα φαινόμενα και οι καταστάσεις που περιγράφονται μέσα από τα κείμενα τους οι τρεις Bloggers (με μπόλικα αρνητικά συναισθήματα και μια τάση ισοπεδωτική ο Αλ. Σούτσος, με παραπονιάρικο ύφος η ELF και με μια προσπάθεια αιτιολόγησης τους η Ερυκίνη), με μετέφεραν χρόνια πολλά πίσω, στα νεανικά (στα μαθητικά και φοιτητικά) μου χρόνια. Μου θύμισαν παρόμοιες καταστάσεις της τότε εποχής (της δεκαετίας του 70). Φαίνεται ότι κάποια από τα χαρακτηριστικά που περιγράφονται, όπως η παθητικότητα, η απάθεια, η επιφυλακτικότητα, η υποχωρητικότητα, η έλλειψη πολιτικής (με την ευρύτερη έννοια της λέξης) προσωπικής ή οργανωμένης αντίδρασης (σε συντηρητικά και σαθρα φαινόμενα) αποτελούν διαχρονικά “εθνικά” γνωρίσματα των κυπραίων.
[Η Ερυκίνη σωστά προσπαθεί να τα αναλύσει ή να βρει τα αίτια τους μέσα απ’ όσα γράφει στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου της. Τούτα τα χαρακτηριστικά όμως, θ’ αλλάξουν μέσα από την Παιδεία και την ανάπτυξη και εμπέδωση μιας διαφορετικής κουλτούρας που κι αυτή με τη σειρά της θα είναι αποτέλεσμα διαφοροποίησης των κοινωνικοοικονομικών δεδομένων της Κυπρου. Το να τα επισημαίνουμε και να τα επικρίνουμε καλό είναι, αλλά όταν ΔΕΝ προτείνουνε τρόπους να ξεπεραστούν καταντούμε απλώς μουρμούρηδες!].

Και μια και έκανα αναφορά στην εποχή της δικιάς μου νιότης να παραθέσω δύο σχετικά παραδείγματα τέτοιων τότενων φαινομένων που ήρθαν στη μνήμη μου:

1. Πρώτον, είναι η ανοχή που επέδειξαν το 1974 οι κύπριοι (αμέσως μετά το πραξικόπημα, τον πόλεμο και την προσφυγιά) προς όλους εκείνους που συμμετείχαν ενεργά στην προδοσία που έφερε και την τουρκική εισβολή και την καταστροφή. (Πολλοί εξ εκείνων των ιδίων ή οι πολιτικοί τους επίγονοι φωνασκούν και σήμερα για δήθεν παραχάραξη της Ιστορίας και για δήθεν ξεπούλημα της πατρίδας).

2. Δεύτερον, η μόνιμη επωδός πολλών κυπρίων συμφοιτητών μου “Σαν την Κύπρο εν έχει”, όταν δυσανασχετούσαν ή αγανακτούσαν για διάφορες καταστάσεις, νοοτροπίες και συμπεριφορές και η οποία αντανακλούσε μια απαξίωση για την χώρα όπου σπουδάζαμε (δεν ήταν η Ελλάδα). Μια απαξίωση και υποτίμηση για ένα άλλο (διαφορετικό) τόπο και λαό. Γενικά η προσωρινότητα της παρουσίας μας σ’ ένα άλλο (δεν θα πω ξένο) τόπο (ως φοιτητές ή/και εργαζόμενοι) και η αδυναμία μας να ενσωματωθούμε στην εκεί κοινωνία (λόγω του ότι έχουμε ως πρότυπο το δικό μας τόπο και αναζητούμε γνωρίσματα της πατρίδας μας σ’ αυτόν τον άλλο τόπο – που έχει όμως μια διαφορετική όμως κουλτούρα) μετατρέπει αυτόν τον τόπο σε ξένο (για να μη πως και σε καρκίνωμα).

3. Πέραν τούτων, να αναφέρω επίσης ότι οι όποιες αρνητικές αντιδράσεις όπως αυτές που περιγράφονται στα κείμενα που παρατέθηκαν (είτε δικαιολογημένες είτε όχι) δείχνουν ότι η Κύπρος ΔΕΝ είναι Ελλάδα – αλλά δυο διαφορετικοί τόποι!

******
Υ.Γ.: Επικριτικό για το λεγόμενο life style των κυπρίων (που στην ουσία αποτελεί των τρόπο όλων αυτών που δεν έχουν ούτε life αλλά ούτε και style) είναι και η τελευταία ανάρτηση μου στο blog μου (link: http://aneforiwn.blogspot.com/2009/02/52009-life-style.html).

Anef_Oriwn
Τρίτη 17/2/2009 – 7:39 μ.μ.

Αλεξανδρος Σουτσος said...

@Anef_Oriwn

Το γεγονός ότι η Κύπρος είναι ένα διαφορετικό κράτος με άλλη κουλτούρα και πολιτισμό από την Ελλάδα...ή από οποιαδήποτε άλλη χώρα πιστεύω ότι δεν χρειάζεται να το κατανοήσει κανείς από μερικά μπλογκ όπου στο καθένα παραθέτονται οι απόψεις του συγγραφέα για την κατάσταση όπως την βλέπει ο καθένας.
Προσωπικά το γεγονός ότι δεν παραθέτω θέσεις δεν σημαίνει ότι δεν κάνω τίποτα ή ότι δεν έχω τίποτα να προσφέρω για να λυθεί "το πρόβλημα"...θα ήθελα να γνωρίζεται ότι η δράση μου και τα όσα πρόκειται να κάνω στο τόπο όπου διαμένω δεν μπορούν να αποτυπωθούν σε ένα μπλογκ καθαρά για λόγους αυτοπροστασίας μου από ένα τόπο όπου η μπατσοκρατία θεωρείται επιτακτική ανάγκη "ασφάλειας" της κοινωνική γαλήνης. Ξέρω τι λέω αγαπητέ/ή Anef_Oriwn, τα έχω ζήσει...

Όπως καταλαβαίνετε μπορεί να είμαι μουρμούρης αλλά το προτιμώ από δακτυλοδεικτούμενος ή ακόμα χειρότερα...με χειροπέδες (ένα σενάριο όχι τόσο μακρυά από μια πιθανή πραγματικότητα).

Anef_Oriwn said...

Αγαπητέ Αλεξανδρε Σουτσε,
Σε χαιρετώ!
Κι επέτρεψε (ακόμα) μερικές σκέψεις και σχόλια πάνω στα γραφόμενα σου (εδώ στο φιλόξενο blog του Zappa).

1. Την αναφορά μου στο γεγονός “… ότι η Κύπρος είναι ένα διαφορετικό κράτος με άλλη κουλτούρα και πολιτισμό από την Ελλάδα …”, [που για μένα αλλά ως φαίνεται και για σένα είναι κάτι το αυτονόητο] την έκανα βασικά για να αντικρούσω τις φανφάρες (όχι δικές σου) περί των ιδανικών και της ανωτερότητας των απανταχού ελλήνων και τα περί της παγκοσμιότητας του ελληνισμού.

2. Με την αναφορά μου σε “μουρμουρητά” δεν επιδίωκα να μου πεις τι κάνεις [προσωπικά εσύ] “… για να λυθεί "το πρόβλημα …”, ούτε να βάλω σε κίνδυνο την «αυτοπροστασία» σου και να γίνεις “… δακτυλοδεικτούμενος ή ακόμα χειρότερα...με χειροπέδες …”. Πιο πολύ ήθελα να σε δω να κάνεις και κάποιες συγκεκριμένες εισηγήσεις πέραν από την απογοήτευση και την αρνητικότητα που διακατείχε το κείμενο σου (αλλά και τον ίδιο τον Zappa να μην επικροτεί απλώς τα γραφόμενα σας – των τριών bloggers που παρέθεσε).

Anef_Oriwn
Κυριακή 22/2/2009 – 11:23 μ.μ.

zappa said...

egw ekana osa mporesa na kanw (isws kai ligotera) oso akomh hmoun sthn Kypro, kai afhsa toys epomenous na synexisoun to ekei ergo mou. Osa exw grapsei gia th zwh mou ekei, grafthkan se faseis pou "ta eixa deiola kwlywmena" kai eixa thn ais8hsh oti prospa8ousa na epikoinwnhsw me ta ntoubaria. Gnwrizontas ton alexandro apo konta, (kai polly kala malista) kserw oti kai aytos einai energos se tetoia 8emata, opws kai h elf. Apla to blog einai kai ligo aposyndedemeno apo thn aktibistikh drash (h toulaxiston den leitourgei akribws opws mia prokyrhksh h kati antistoixo), gia ton polly aplo logo oti o stoxos tou blogista den einai aparaithta mono to na katadeiksei kapoies symperifores-katastaseis kai na proteinei lysh gia aytes, alla kai, pera apo to na tis ekshghsei kai na parei 8esh gia aytes, na bgalei kai to axti pou tou prokaloun....

Anef_Oriwn said...

Σίγουρα ένα blog έχει ένα προσωπικό χαρακτήρα μια και μέσα απ’ αυτό εκφράζονται οι προσωπικές (κυρίως) απόψεις «tou blogista» που ενίοτε θέλει “… na bgalei kai to axti pou tou prokaloun […] kapoies symperifores-katastaseis …”! Και οπωσδήποτε δεν μπορεί να αποτελέσει υποκατάστατο για τη «aktibistikh drash»!
Αλλά έχω την άποψη ότι όταν έχουμε αναπτύξει μια κοσμοαντίληψη με βάση την οποία ερμηνεύουμε τα κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα, τούτο εφαρμόζεται (μπορεί και υποσυνείδητα) κι σ’ άλλες (ακόμα και στις προσωπικές) πτυχές της ζωής μας!

Anef_Oriwn
Τρίτη 24/2/2009 – 7:54μ.μ.